Društvene mreže

Popis 80+ društvenih mreža: Istražite platforme koje oblikuju digitalni svijet 2025.

17|08|2022 • Društvene mreže

Svijet društvenih mreža je dinamičan i nezaustavljivo raste. Od globalnih giganata, preko regionalnih favorita do nišnih platformi, svaka mreža ima svoju ulogu u oblikovanju naših online iskustava i poslovnih prilika. Ovaj vodič, s više od 80 platformi podijeljenih u 7 ključnih kategorija, otkriva bogatstvo digitalnog ekosustava i kako svaka od njih doprinosi evoluciji globalne povezanosti.

*Zadnja izmjena članka: 13/4/2025.

Od jednostavnih platformi za povezivanje, do moćnih superaplikacija koje oblikuju društvene, političke i poslovne odnose – društvene mreže prešle su dalek put u samo 25 godina.

Jer krajolik društvenih mreža nikad nije bio dinamičniji i pravila igre mogu se promijeniti preko noći. Nove platforme neprestano niču, dok star(ij)e nestaju ili gube relevantnost. Točno pobrojati sve dostupne opcije pravi je izazov, a precizan broj aktivnih društvenih mreža varira ovisno o kriterijima uključivanja.

Kako bismo olakšale snalaženje u ovom prostoru punom potencijala, sastavile smo pregled više od 80 aktivnih društvenih mreža razvrstanih prema njihovim primarnim funkcijama – od globalnih giganata i regionalnih favorita do specijaliziranih platformi za određene interese i publike.

A budući da su granice između društvenih mreža, messaging aplikacija, streaming servisa i e-commerce platformi sve fluidnije, naš popis obuhvaća ne samo klasične mreže poput Facebooka, već i sve ostale digitalne ekosustave koji omogućuju interakciju, povezivanje i razmjenu sadržaja. Možda ih na prvi pogled ne biste nazvali društvenim mrežama, ali u 2025. to itekako jesu.

📌 Popis redovito ažuriramo, tako da se uvijek možete vratiti i provjeriti što je novo na sceni.

Spremni istražiti svijet društvenih mreža? Krenimo!

Kategorije društvenih mreža:

Opće/multifunkcionalne platforme

Podržavaju više formata (tekst, video, slike, chat, live itd.), kombiniraju osobne, profesionalne i/ili komercijalne funkcije te ciljaju široku publiku s raznolikim interesima – globalno ili lokalno.

Facebook (SAD)

I dalje najveća društvena mreža, posebno važan za starije generacije i za oglašavanje, zahvaljujući naprednim opcijama preciznog ciljanja publike. Posljednjih godina, reagirajući na konkurenciju (ponajprije TikTok), na feedu potencira kratke videe i preporučeni sadržaj, dok objave prijatelja povlači u drugi plan. Nedavno je, zasad samo u SAD-u i Kanadi, Facebook uveo novu karticu – Friends tab – gdje se prikazuju isključivo objave osoba koje korisnik poznaje, vraćajući dio originalnog iskustva. U pokušaju da ponovno postane relevantan i privuče mlađu publiku, platforma danas balansira između osobnijeg doživljaja i algoritamski vođenog sadržaja.

Instagram (SAD)

Izrazito vizualna društvena mreža, globalno popularna osobito među mlađim korisnicima. Izvorno namijenjena dijeljenju fotografija, zadnjih godina fokusira se na kratki video format (Reels) i Storyje (privremene objave koje korisnike angažiraju u stvarnom vremenu). Ključna je platforma za influencere i kreatore usmjerene na vizualni storytelling, a biznisima nudi širok spektar promotivnih i prodajnih opcija.

WeChat (Kina)

Apsolutno dominantan u Kini, WeChat je superaplikacija za doslovno sve – od razmjene poruka i društvenih mreža do plaćanja računa, kupovine, naručivanja taksija, rezervacija liječničkih pregleda i vođenja poslovanja. Kao digitalnu infrastrukturu svakodnevice, koriste je sve dobne skupine i društveni slojevi. Popularan je i među kineskom dijasporom širom svijeta.

VK (Rusija)

Sveprisutan u Rusiji, kao i u nekim drugim zemljama bivšeg SSSR-a. Korisnicima unutar jednog prostora nudi mnoge funkcionalnosti – od društvenih interakcija, glazbe i medija do e-trgovine i poslovne komunikacije. Biznisima i organizacijama, uključujući javne i državne, često služi kao glavni kanal za informiranje, zamjenjujući službene web stranice i newslettere.

📷 JESHOOTS.com/Pexels

Weibo (Kina)

Jedna od najvažnijih i najpopularnijih društvenih mreža u Kini – mikroblogging platforma koju se često opisuje kao kineski odgovor na Twitter, iako s vremenom sve više nalikuje kombinaciji Twittera, Facebooka i Instagrama. Nezaobilazan je kanal za pristup i angažiranje mladih, urbanih kineskih korisnika, osobito u kontekstu pop-kulturnih trendova, influencera i viralnih kampanja.

X/Twitter (SAD)

QQ (Kina)

Nekoć dominantna kineska aplikacija za instant poruke, i dalje važna, osobito u specifičnim nišama, poput gaming zajednica i mlađe publike. Uključuje širi spektar funkcionalnosti – društvene funkcije, online igre, video pozive, email i razmjenu dokumenata, a integrira i plaćanja i internetsku trgovinu.

Qzone (Kina)

Dio QQ-ovog ekosustava, Qzone spaja elemente bloga, društvenog umrežavanja i dijeljenje multimedijskog sadržaja, uz besprijekornu integraciju s QQ-om. Iako suočena s jakom konkurencijom, platforma i dalje privlači mlade korisnike u Kini.

Odnoklassniki/OK (Rusija)

U vlasništvu VK grupe, OK korisnicima nudi različite funkcionalnosti (zabava, povezivanje kroz sadržaj, grupe i chat, oglašavanje, e-trgovina i dr.), s fokusom na održavanje veza s bivšim prijateljima i poznanicima iz škole i s rodbinom. Popularna je među 35+ korisnicima, osobito iz manjih gradova i ruralnih područja.

Threads (SAD)

Kao Metin odgovor X-u, Threads se također usmjerava na mikroblog format (tekst, slike, video), diskusije o različitim temama te na širok krug korisnika. Snažno integriran s Instagramom, privukao je publiku tog ekosustava, a ostaje za vidjeti koliko će se globalno širiti.

ShareChat (Indija)

Popularan među mladima i korisnicima iz ruralnih područja Indije, ShareChat pruža mogućnosti poput dijeljenja multimedijskog sadržaja, međusobnog povezivanja i komercijalnih funkcija. Posebnost mu je fokus na kulturne specifičnosti Indije i lokalne jezike, s podrškom za više od 15 njih.

Najpopularnije društvene mreže

Izvori: We Are Social, DataReportal, Meltwater

Video i live streaming platforme

Fokusirane na kratke i duge video formate te prijenose uživo. Primarno služe stvaranju, dijeljenju i konzumaciji video sadržaja.

YouTube (SAD)

Najveća platforma za dijeljenje video sadržaja, prije svega duže forme, u zadnje vrijeme sa sve većim fokusom na kratku (YouTube Shorts). Pokriva glazbu, zabavu, edukaciju, vijesti i promociju brendova u svim industrijama, s ogromnim monetizacijskim mogućnostima za kreatore. Funkcionira i kao napredna video tražilica, s vlastitim SEO sustavom koji omogućava bolje pozicioniranje i lakše otkrivanje sadržaja.

TikTok (Kina)

Globalno dominantna platforma za kratki video i pop kulturu, s nevjerojatnom moći angažiranja mladih, oblikovanju interesnih zajednica i stvaranju viralnih trendova. Poznat po preciznoj personalizaciji sadržaja, nastavlja ubrzano rasti i širiti mogućnosti oglašavanja i promocije za biznise i brendove. Generaciji Z postaje ključna tražilica za informiranje, istraživanje i otkrivanje sadržaja.

📷 Collabstr/Unsplash

Douyin (Kina)

Kineska verzija TikToka, u vlasništvu iste tvrtke ByteDance, s vlastitim sofisticiranim algoritmom i trendovima, izuzetno popularna među urbanom mladom publikom u Kini. Kao i TikTok, Douyin se fokusira na kratki video format, koji kombinira s live streamingom i naprednim alatima za e-trgovinu.

Twitch (SAD)

Platforma za live streaming popularna među gejmerima, a sve više se koristi za druge vrste sadržaja poput esporta, glazbe i edukacije. Obilježavaju ga real-time interakcije streamera i gledatelja te snažne zajednice izgrađene oko specifičnih interesa.

Vimeo (SAD)

Usmjeren na visokokvalitetan, profesionalni video sadržaj i premium video hosting, popularan među profesionalcima, posebno kreativnih industrija, poput filma, glazbe i umjetnosti. Nije društvena mreža u tipičnom smislu, no nudi određene društvene funkcionalnosti (mogućnosti interakcija/reakcija na sadržaj, praćenja i sl.) i omogućuje izgradnju zajednica unutar specijaliziranih niša.

Kuaishou (Kina)

Glavni Douyinov konkurent, također fokusiran na kratki video i live streaming. Privlači širu demografiju, starije korisnike, kao i one iz ruralnih područja i manjih gradova. Fokus mu je na nefiltriranom sadržaju iz svakodnevnog života, za razliku od Douyina koji potencira personalizirane videe s trendi filterima i drugim efektima.

📷 Xiaoyu Li/Unsplash

Kwai (Kina)

Međunarodna verzija Kuaishoua, prilagođena tržištima izvan Kine, kao TikTok u odnosu na Douyin. Kwai korisnicima također nudi kratki video format i live streaming opcije, a jaku prisutnost ima u Latinskoj Americi i jugoistočnoj Aziji.

Triller (SAD)

Alternativa TikToku, s naglaskom na glazbene kratke videe. Popularan među glazbenicima i plesačima, kojima nudi opcije monetizacije kroz sponzorstva i promocije.

Youku Tudou (Kina)

Kineski ekvivalent YouTubeu, namijenjen je dijeljenju video sadržaja širokog raspona, uključujući filmove, serije, zabavne videozapise, vijesti i edukaciju, s nizom opcija za oglašavanje i monetizaciju.

BiliBili (Kina)

Jedna od vodećih platformi u Kini, specijalizirani hibrid YouTubea i Twitcha, usmjeren na gejming i anime te snažno povezan s kulturom mladih. Brendovima je atraktivan zbog mlade, angažirane publike te zbog kreativnih prilika integracije proizvoda u specijalizirani sadržaj.

YY (Kina)

Jedan od kineskih pionira u području live streaminga, sada u sjeni konkurenata poput Kuaishoua i Doyina. Ipak, još uvijek ima značajnu prisutnost u Kini. Omogućuje prijenose uživo, interakcije kroz komentare i virtualne poklone, kao i prilike za stvaranje zajednica unutar specifičnih interesa te za monetizaciju sadržaja.

Moj (Indija)

Lansiran nakon zabrane TikToka na indijskom tržištu kao alternativa, brzo je stekao velik broj korisnika, posebno među mlađom publikom. Aplikacija omogućava stvaranje i dijeljenje video sadržaja te podržava više od 15 lokalnih indijskih jezika.

Likee (Singapur)

Konkurent TikToku, s jakim prisustvom u jugoistočnoj Aziji, popularan među mladima. Aplikacija za kratki video koja nudi bogate alate za uređivanje, raznovrsne efekte i interaktivne značajke te brojnim mogućnostima promocije i monetizacije za brendove.

Coverstar (SAD)

Namijenjen djeci i mladima, pozicionira se kao “sigurna alternativa TikToku“, s naglaskom na strogi nadzor sadržaja, onemogućavanje privatnih poruka (komunikacija samo putem javnih komentara na objavama) te uklanjanje opcije pretraživanja.

Niconico (Japan)

Duboko ukorijenjen u japanskoj internet kulturi, Niconico ima posebnu značajku – komentare koji se pojavljuju izravno na videu, u trenutku odvijanja događaja. Platforma pokriva anime, igre, glazbu i live streaming.

Snow (Južna Koreja)

Popularan među mladim korisnicima u Aziji, služi snimanju i dijeljenju kratkih videa i selfija, s naglaskom na kreativne efekte, animacije i filtere, slično Instagram Storyjima ili Snapchatu.

Rumble (SAD, Kanada)

Pokrenut kao alternativa YouTubeu i prostor za neovisne vloggere i manje content kreatore, danas je popularan među konzervativnim i ultra-desničarskim korisnicima koji traže “slobodu od cancel kulture”. Utočište je niza kontroverznih javnih osoba kojima su druge društvene mreže ograničile pristup ili monetizaciju sadržaja.

Tal Canal (Portugal)

Video-platforma koja se fokusira na lokalni sadržaj, diskusije i interakcije kroz korisnički stvorene zajednice na tzv. canais (kanalima). Značajke su slične onima na Redditu i povezivanju kroz zajedničke interese.

Bigo Live (Singapur)

Omogućuje, među ostalim, live streaming, gejming, video chat. Privlači korisnike iz raznih demografskih skupina, a posebno je popularan među mladima u jugoistočnoj Aziji.

Tango (SAD)

Live streaming platforma za content kreatore, društvenu komunikaciju i live zabavu. Kombinira prijenose uživo, video pozive i elemente digitalne ekonomije. Korisnici su uglavnom mladi te kreatori sadržaja i influenceri zainteresirani za monetizaciju.

Komunikacijske i messaging platforme

Primarno namijenjene direktnoj osobnoj i poslovnoj komunikaciji (tekst, glas, video), no danas omogućuju brojne dodatne društvene elemente (dijeljenje sadržaja, grupni chatovi) i alate za prodaju i marketing pa su puno više od jednostavnih alata za slanje poruka.

WhatsApp (SAD)

Vodeća globalna aplikacija za razmjenu tekstualnih i glasovnih poruka te video poziva, naširoko korištena kako za osobnu tako i za poslovnu komunikaciju. Osim uključivanja u različite grupe, korisnici na raspolaganju imaju statuse (objave slične Instagram storyjima) te poslovne alate za direktnu prodaju i korisničku podršku.

Messenger (SAD)

Samostalna Facebookova aplikacija za razmjenu poruka. Omogućuje sve od tekstualnih do video poziva, a brendovima služi kao kanal za direktnu i brzu komunikaciju s korisnicima. I dalje je široko korištena, unatoč rastu WhatsAppa.

Telegram (Rusija, UAE)

Aplikacija za razmjenu poruka, poznata po svom naglasku na privatnost, end-to-end enkripciju i opcije poput samouništavajućih poruka. Dozvoljava kanale s neograničenim brojem pratitelja i grupe do 200.000 članova. Popularna je među kripto ekipom, aktivistima i političkim grupama zbog anonimnosti, slabije moderacije i politike “bez oglasa” (uz iznimku sponzoriranih poruka u velikim kanalima).

Discord (SAD)

Platforma za glasovne, video i tekstualne razgovore u stvarnom vremenu, organizirana kroz privatne ili javne zajednice koje okupljaju ljude oko zajedničkih interesa, projekata ili tema. Prvotno namijenjena gejmerima (i dalje dominantna u toj skupini), danas služi širokoj lepezi korisnika – od obrazovnih i tehnoloških skupina do hobista, umjetnika i profesionalaca.

Snapchat (SAD)

Spajajući nestajući sadržaj s interaktivnim, kreativnim elementima, Snapchat je osobito popularan među mladima. Primarno služi privatnoj komunikaciji kroz poruke i multimediju, uz društvene značajke (Stories, discover sekcija za istraživanje/otkrivanje sadržaja) te mogućnosti za biznise (sponzorirane video serije, interaktivni oglasi i dr.).

LINE (Japan)

Vodeća japanska aplikacija za razmjenu poruka, izvorno alternativa globalnim igračima poput WhatsAppa i Messengera. U početku usmjerena na tekstualnu komunikaciju, vremenom je dodavala brojne funkcionalnosti. Danas je poznata kao superaplikacija ključna ne samo za Japan, nego i okolna tržišta (Tajland, Tajvan i Indonezija).

KakaoTalk (Južna Koreja)

Top messaging aplikacija u Južnoj Koreji, omogućuje slanje tekstualnih poruka, glasovne i video pozive te dijeljenje multimedijskog sadržaja poput slika, videozapisa i datoteka. Integrira se s brojnim drugim Kakao uslugama, npr. Kakao Shopping (online kupovina), KakaoPay (plaćanje računa), KakaoStory (društvena mreža), Plus Friend (platforma za oglašavanje).

Viber (Japan)

Messaging aplikacija s jakom korisničkom bazom na tržištima srednje i istočne Europe. Osim standardne privatne i poslovne komunikacije (poruke, pozivi, slanje sadržaja), nudi i javne kanale, grupne chatove te enkripciju radi privatnosti i sigurnosti. Brendovima omogućuje izravnu komunikaciju s korisnicima putem objava na kanalima, chatbotove za korisničku podršku, kao i slanje ciljanih promotivnih poruka za lokalizirane kampanje.

BAND (Južna Koreja)

Specijaliziran za grupnu komunikaciju i kreiranje privatnih zajednica temeljenih na zajedničkim interesima. Omogućuje kreiranje grupa, dijeljenje sadržaja, postavljanje događaja, chatanje i razmjenu informacija, sve u sigurnom i zatvorenom okruženju. Vrlo popularan u Južnoj Koreji, među različitim skupinama (prijatelji, radni timovi, školske i fakultetske organizacije i dr.).

Profesionalne i biznis-orijentirane platforme

Fokusirane na poslovno umrežavanje, zapošljavanje i razvoj karijere. Omogućuju povezivanje s kolegama, klijentima i poslodavcima, a korisnicima služe kao prostor za profesionalni rast, vidljivost i pristup poslovnim prilikama.

LinkedIn (SAD)

Najvažnija globalna platforma za poslovno umrežavanje, izgradnju karijere, zapošljavanje, poslovno informiranje i B2B marketing. Alati i oglašivačke opcije prilagođene su B2B potrebama tvrtki i brendova (generiranje leadova, promocija događanja, usluga i sl.), a sa sadržajem koji je većinom vezan uz posao, industrije, tržišta i profesionalna znanja i razmišljanja, platforma je idealna za brending i pozicioniranje u struci.

Behance (SAD)

Namijenjen kreativnim profesionalcima poput dizajnera, umjetnika i fotografa koji je koriste za izlaganje portfelja i povezivanje s klijentima. Integracija s Adobe Creative Cloudom olakšava ažuriranje radova i omogućava jednostavniji pristup poslovnim prilikama.

Dribbble (SAD)

Profesionalna mreža specijalizirana za grafičke dizajnere i UI/UX stručnjake, koji ovdje mogu dijeliti svoje radove, dobivati povratne informacije, povezivati se s potencijalnim klijentima i poslodavcima, te drugim dizajnerima u kreativnim suradnjama.

Goodwall (Švicarska)

Profesionalna platforma za studente i mlade profesionalce fokusirane na akademski razvoj i karijeru. Omogućuje im da pokažu svoje talente na digitalnom profilu/životopisu, unaprijede vještine kroz gamificirane društvene izazove i dođu do akademskih i poslovnih prilika.

Interesne/nišne platforme

Primarno usmjerene na okupljanje ljudi oko specifičnih aktivnosti, strasti ili hobija. Neke imaju široku, globalnu prisutnost, dok su druge vrlo nišne, no svaka od njih bazira se na ideju povezivanja oko određenih interesa ili potreba te pružaju korisnicima prostor za specijalizirane diskusije i interakcije. 

Reddit (SAD)

Jedna od najvećih globalnih platformi za nišne zajednice, podijeljena u tisuće “subreddita” koji pokrivaju sve moguće teme i interese, od općih do vrlo uskih. Korisnicima omogućuje da se upuštaju u duboke diskusije, dijele savjete i sadržaj te se povezuju s istomišljenicima.

Pinterest (SAD)

Globalno popularna vizualna tražilica, korisnicima omogućuje da kreiraju osobne kolekcije o temama koje ih zanimaju (moda, dizajn, putovanja i dr.) te si organiziraju ideje za projekte i svakodnevni život. Pogodna osobito za vizualno orijentirane B2C brendove i biznise.

Quora (SAD)

Najpoznatija Q&A platforma koja okuplja zajednicu stručnjaka i entuzijasta iz raznih područja (tehnologija, znanost, biznis, filozofija, pop kultura). Izvrstan izvor znanja, mjesto za praćenje tema i sudjelovanje u konstruktivnim raspravama, ali i kanal za izgradnju osobnog ili profesionalnog brenda kroz dijeljenje mišljenja i savjeta te diskretne kontekstualne oglase i content marketing.

Tumblr (SAD)

Hibrid između društvene mreže i mikrobloga, dugo je bio dom internetskih subkultura, fandoma i estetski zanimljivog sadržaja, s posebnim naglaskom na meme kulturu i nišne interese. Iako je s godinama izgubio dio mainstream popularnosti, i dalje ima vjernu bazu korisnika i zadržava ulogu internetskog prostora za eksperimentiranje i slobodno izražavanje.

Goodreads (SAD)

Najpoznatija društvena mreža za knjigoljupce koji ovdje ocjenjuju i recenziraju knjige te otkrivaju preporuke. U vlasništvu je Amazona, što olakšava kupovinu književnih naslova izravno s profila, a izdavačima i autorima na raspolaganju su alati za marketing i izgradnju publike – od Q&A sesija do plaćenog oglašavanja i giveaway kampanja. 

Wattpad (Kanada)

Vrlo prepoznatljiv u zajednici pisaca i ljubitelja priča, popularan posebno među mlađom publikom. Korisnicima omogućuje da objavljuju vlastite priče, čitaju tuđe i međusobno komentiraju. Za pisce početnike, sjajan je prostor za testiranje ideja, gradnju publike i povratne informacije, a mnogi su autori ovako došli do izdavača ili čak filmskih adaptacija.

Xiaohongshu/REDNote (Kina)

Svojevrsni spoj Instagrama, Pinteresta i TripAdvisora, uz snažan fokus na UGC (dijeljenje preporuka, recenzija i iskustava) iz područja mode, ljepote, putovanja, zdravlja. Platforma je u Kini popularna posebno među mladima u urbanim sredinama. Globalnu je pozornost stekla 2024., nakon priča o mogućoj zabrani TikToka u SAD-u, kad su mnogi Amerikanci iz protesta masovno otvarali račune na RED-u.

Douban (Kina)

Vrlo utjecajna nišna društvena mreža, digitalna oaza za kineske filmofile, knjigoljupce, glazbene entuzijaste i urbane kreativce. Korisnici ovdje dijele recenzije, diskutiraju o knjigama, filmovima i glazbi, organiziraju se za kulturna događanja i slušaju glazbu preko Douban FM-a.

Letterboxd (Novi Zeland)

Globalno sve popularniji među filmofilima, “Goodreads za film”, Letterboxd korisnicima omogućava dijeljenje recenzija, međusobno praćenje, sudjelovanje u diskusijama i kreiranje listi – od filmova koje žele pogledati do detaljnih kategorizacija onih koje su već vidjeli. 

Nextdoor (SAD)

Hiperlokalna društvena mreža koja povezuje ljude unutar kvartova, omogućujući im dijeljenje vijesti, lokalnih događanja, preporuka i usluga. Platforma se koristi i za organiziranje lokalnih inicijativa, od sigurnosnih savjeta do najava događanja. Vrlo je popularna u SAD-u, s ambicijom globalnog rasta.

Meetup (SAD)

Korisnicima pomaže da pronađu ljude sličnih interesa i povežu se kroz zajedničke fizičke ili virtualne aktivnosti – od kreativnih hobija, lokalnih događaja do profesionalnih radionica i umrežavanja. Platforma je najpoznatija u SAD-u, a bilježi rast i diljem svijeta.

Lemon8 (Kina)

U vlasništvu kineskog ByteDancea, čiji je i TikTok, kombinira elemente Instagrama i Pinteresta i pozicionira se kao zajednica lifestyle contenta (moda, ljepota, putovanja). Popularnost platforme raste, osobito među milenijalcima i generacijom Z.

Mixi (Japan)

Vrlo popularna tijekom 2000-ih, danas se fokusira na nišne zajednice i specifične interese. Iako joj je popularnost opala na globalnoj razini, i dalje ima značajan broj korisnika u Japanu, gdje ostaje relevantna za specifične demografske skupine, poput mladih i ljubitelja animea.

Clubhouse (SAD)

Audio društvena mreža na kojoj korisnici mogu slušati diskusije uživo u tematskim sobama i klubovima (o tehnologiji, poduzetništvu, umjetnosti, politici i dr.), postavljati pitanja te sudjelovati kao govornici uz moderatore. S naglaskom na ekskluzivnost i privatnost, doživjela je velik hype u pandemiji, a danas je suočena s izazovima u održavanju rasta u konkurenciji s etabliranim platformama.

Mobage (Japan)

Usmjerena na mobilni gaming, omogućava korisnicima da igraju igre, komuniciraju i sudjeluju u zajedničkim aktivnostima. Vrlo popularna u Japanu, s međunarodnom prisutnošću, omogućuje integraciju društvenih funkcionalnosti, s modelom monetizacije temeljenim na mikrotransakcijama unutar igara.

Plurk (Tajvan)

Mikroblogging platforma koja omogućava korisnicima dijeljenje kratkih objava (plurks), a naglasak je na diskusijama u stvarnom vremenu (svaki plurk otvara nit komentara koja se prikazuje kronološki, što podsjeća na forumsku dinamiku). Najveću popularnost uživa u Tajvanu, ali ga koristi i dio publike u Japanu, Filipinima i nekim dijelovima jugoistočne Azije.

Pixnet (Tajvan)

Jedna od najpopularnijih društvenih mreža na Tajvanu. Prepoznatljiva je po snažnoj zajednici korisnika okupljenih oko specifičnih interesa (umjetnost, kultura, putovanja i tehnologija), s fokusom na osobni, kreativni sadržaj u raznim formatima.

MySpace (SAD)

Pionir društvenih mreža, globalno dominantan u svojim počecima 2000-ih, bio je prva mreža koja je glazbenicima i bendovima omogućila direktnu povezanost s obožavateljima. Danas je uglavnom nišna platforma, i dalje s naglaskom na glazbu, ali daleko od nekadašnjeg utjecaja.

Alternativne platforme

Sve važnija kategorija u današnjoj digitalnoj sferi, ove platforme postavljaju se kao alternativa mainstream društvenim mrežama, nudeći drugačija iskustva, vrijednosti i rješenja korisnicima.

Bluesky (SAD)

Nastala kao odgovor na kritike centraliziranih platformi poput X-a/Twittera, a inicijalno ju je pokrenuo Jack Dorsey, suosnivač Twittera. Temelji se na AT protokolu, pružajući korisnicima veću kontrolu nad sadržajem, algoritmima i privatnošću te odbacuje model funkcioniranja temeljen na oglašavanju.

Mastodon (Njemačka)

Decentralizirana društvena mreža koja se pozicionira kao otvorenija, transparentnija i manje komercijalna alternativa klasičnim platformama, s većom kontrolom nad privatnošću i sadržajem – bez algoritama i oglašavanja.

BeReal (Francuska)

Korisnike potiče na dijeljenje spontanih, “neurednih” trenutaka iz stvarnog života, kao suprotnost filtriranom i preproduciranom sadržaju na standardnim društvenim mrežama, poput Instagrama.

Spill (SAD)

Mikroblogging platforma koja u odnosu na velike mreže, naglašava maksimalnu inkluzivnost – osiguravanje sigurnog i pozivitivnog okruženja za marginalizirane skupine i glasove.

WeAre8 (UK)

Pozicionira se kao etična i održiva alternativa klasičnim društvenim mrežama koja algoritamski pogonjen doom scroll želi zamijeniti svrhovitijim online iskustvom. Umjesto da zarađuje prodajom korisničkih podataka i oglašavanjem, ideja WeAre8 je da plaća korisnicima da gledaju oglase te da pritom financira društveno korisne projekte.

Lapse (UK)

Foto-aplikacija koja imitira jednokratne fotoaparate – korisnici snimaju slike koje se “razvijaju” nekoliko sati. Naglasak je na privatnosti i intimnosti dijeljenja uspomena kao nekad, bez pritiska da budu savršene.

Hive Social (SAD)

U prvom planu su jednostavnost korisničkog iskustva, s čistim sučeljem, kronološkim feedom i bez algoritamskih manipulacija sadržaja.

Tribel (SAD)

Naglasak stavlja na pozitivne interakcije i intelektualne diskusije, distancirajući se od toksične atmosfere koja dominira mnogim mrežama.

Noplace (SAD)

Opisuje se kao “nasljednik MySpacea, ali za novu generaciju”, s naglaskom na tekstualne objave i prijateljstva umjesto na influencere, uz dva feeda – jedan globalni, a drugi personaliziran samo za prijatelje.

Yik Yak (SAD)

Hiper-lokalna anonimna platforma za diskusije, popularna među studentskim zajednicama. Omogućuje korisnicima da dijele Yaks (postove) u svom užem radijusu, stvarajući prostor za lokalne razgovore i spontane interakcije.

Jagat (Singapur)

Lokacijska aplikacija koja kombinira interaktivne karte s društvenim interakcijama, s idejom da korisnike potakne na više druženja IRL, umjesto besciljnog skrolanja. Omogućuje praćenje statusa prijatelja i pronalaženje zanimljivih novih aktivnosti u okolini.

ten ten (Francuska)

Aplikacija koja telefon pretvara u walkie-talkie za razgovor s najboljim prijateljima u stvarnom vremenu, bez potrebe za otključavanjem ekrana. Cilj joj je omogućiti trenutnu komunikaciju, iskrene i neposredne interakcije i osjećaj kao da ste fizički uz prijatelje.

MeWe (SAD)

Postavlja se kao alternativa Facebooku, bez reklama i bez algoritamskog feeda, naglašavajući osobnu kontrolu nad podacima i sadržajem. Zarađuje putem Premium pretplata i usluga poput video poziva, dodatnog prostora za pohranu i personaliziranih tema.

Vero (UAE)

Opisuje se kao “istinski društvena”, bez oglasa i algoritama, s naglaskom na autentično dijeljenje sadržaja i stvaranje iskrenih veza, bez pritiska da se ostvari angažman.

Monetizacijske i e-commerce platforme

Primarno omogućuju  kreatorima i brendovima da monetiziraju sadržaj i prodaju direktno svojoj publici, s naglaskom na e-trgovinu i podršku influencerima.

Patreon (SAD)

Omogućuje korisnicima da dijele ekskluzivni sadržaj s obožavateljima koji im plaćaju pretplatu. Popularna među umjetnicima, podcasterima, glazbenicima i dr. koji žele monetizirati svoj rad izravno od fanova.

Flip (SAD)

Korisnici dijele i naplaćuju video recenzije proizvoda, a naglasak je na recenzijama “stvarnih ljudi”, u odnosu na influencerske na drugim platformama.

Substack Notes (SAD)

Društvena značajka unutar platforme Substack (koja piscima, novinarima i drugim autorima pruža prostor da objavljuju sadržaja/newslettere i naplaćuju pretplate). Notes im u svemu tome pomaže u povećanju dosega i angažmana, a time i rasta pretplatničke baze na Substacku.

Applaudable (SAD)

Spaja dijeljenje iskustava s online kupovinom, omogućujući korisnicima da odmah kupe proizvode ili rezeviraju usluge koje vide u postovima.

Sunroom (SAD)

S fokusom na žene i nebinarne kreatore, platforma nudi inkluzivan prostor – sigurniji i pozitivniji u odnosu na tradicionalne mreže. Korisnici ovdje mogu objavljivati i naplaćivati pristup svom sadržaju, bez pritiska algoritama i s većom kontrolom nad interakcijama.

Kako odabrati pravu društvenu mrežu?

Društvene mreže danas nisu samo kanali za komunikaciju, već i ključne platforme za osobni i poslovni razvoj. No, kako vidimo iz našeg popisa, njihov je krajolik sve napučeniji i kompleksniji pa pitanje za sve nas više nije (samo) kako ih koristiti nego koje od njih koristiti – da bi nam bile zaista vrijedne.

U svakodnevnom životu, korisnici sve češće traže platforme koje im nude relevantan, kvalitetan sadržaj, kao i sigurnost i dobro korisničko iskustvo. Brendovi, pak, biraju mreže koje im omogućuju dublju povezanost s ciljanom publikom i dugoročni rast.

Naš pregled 80+ platformi, aktualnih diljem svijeta te pozicioniranih prema funkcionalnostima, korisnicima i potencijalu za biznise, pruža vam jasnu sliku – bilo da želite bolje razumjeti globalnu dinamiku društvenih mreža i digitalne trendove, potražiti alternativu vašim dosadašnjim omiljenim platformama ili proširiti marketinšku strategiju.